reklama

Razantná rekonštrukcia bytu

Rozhodol som sa pre rekonštrukciu. Môj panelákový byt sa mi zdá akýsi tesný. Nemôžem sa nadýchnuť, vydýchnuť, uľaviť si. Som tu nejaký stlačený. Byt na štvrtom poschodí. Tri podlažia pod vami, tri nad vami. Sendvičové bývanie. Takže som sa rozhodol pre radikálne zákroky. Spríjemnia mi bývanie a zjednodušia prechody z jedného bodu do druhého v rámci bytu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Najprv som zavolal architekta. Postavil som ho pred hotovú vec.
„Plánujem vybúrať všetky priečky“ povedal som mu dôrazne „chcem aby to tu dýchalo“.
Architektovi sa rozjasnila tvár. Ľudia ako on radi búrajú priečky.
„Výborne. Spojíme kuchyňu s obývacou izbou, vyhodíme stenu z pracovne, rozšírime obývačku. Spálne ponecháme?“ „Nie“ odvetil som „načo?“ Architekt sa ešte viac rozžiaril. „Výborne, tak spálňa pôjde preč. Spravíme si náčrt.“
Sadol si za malý konferenčný stolík. Zobral do ruky ceruzku a rýchlo nakreslil na papier štvorec. „Toto je váš byt“ „Fajn“
„Vidíte, žiadne priečky, iba kuchynská linka v jednom rohu“ prstom ukázal na jeden koniec štvorca „a obývací kút v druhom
„Tu a tu“ rukou nakreslil malý obdĺžnik na severnej stene štvorca „bude WC a...“ malý obdĺžnik predelil jednou linkou „ kúpeľňa.“ To ma zarazilo. Pravdupovediac, zaskočilo.
„Veď sme vraveli, že bez priečok“ ohradil som sa. Nezdalo sa mi to. Architekt bol nesvoj.
„To chcete, aby bolo od jedálenského stola vidieť priamo na záchodovú misu?“
„Pozrite, asi si nerozumieme. Keď vravím, že bez priečok, tak bez priečok!
Dokonca, dovolím si povedať že toto bude ozajstná revolúcia v bytovej architektúre.
WC a kúpeľňa v mojom byte prestanú ako miestnosti existovať.“ „Ale? A kam budete chodiť....?“ architekt bol udivený.
„Viete“ významne som rozhodil rukami „ja to beriem ako reformu bytu. Zefektívnenie činností. Prečo robiť kvôli jednej toalete celú miestnosť.“
Zobral som do ruky ceruzku. V miestach kuchynského kúta som nakreslil obdĺžnik. „Vidíte toto je stôl. A okolo sú štyri....?“ „Stoličky?“
„Záchody! Je to praktické, šetrí to čas. A navyše je to nový prínos. Ľudia sa najedia a zároveň sa môžu okamžite vyprázdniť. Odbúrajú sa nepríjemné situácie, keď vás chytí hnačka uprostred nedeľného obeda. Nikam nemusíte chodiť. Dokonca nemusíte ani prestať jesť. Je to jednoduché a účelové. Pustíte to, spláchnete a prežúvate ďalej.“ Architekt onemel. Ja som však pokračoval vo výklade svojej myšlienky
„Priateľu, buďte hrdý na to, že môžete nanovo zakladať zákony bytovej architektúry. Plánujem aj ďalšie zmeny.
Napríklad sprchovací kút. Zabudujeme ho hneď vedľa umývadla a práčky. Priamo do kuchynskej linky. Je to jednoduché a účelné.“ Architekt sa pokúsil o úsmev. Nevyšlo mu to. Nenechal som sa zastrašiť a pokračoval som.
„Kým sprchovanie je viac činnosť ako oddych, kúpanie je celkom iste relax. Preto som sa rozhodol umiestniť vaňu priamo vedľa koženej sedačky do obývacieho kúta. Oproti televízoru. Pohodlná bublinková kúpeľ pri televíznych novinách. Poviem vám, bude to stopercentný relax. Čo na to vravíte?“
Architekt si utrel kvapky potu na čele. Potom zamrmlal čosi o tom že musí vypracovať projekt a že sa zastaví o týždeň. Potom sa vytratil. Mám taký pocit, že vypracovanie projektu mu bude trvať skutočne dlho. Ktovie či sa ešte uvidíme...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Na druhý deň prišiel statik. Mal som pomerne jasnú predstavu a tak som začal zostra.
„Plánujem vybúrať všetky priečky a steny vo vnútri bytu.“
„To by sa teoreticky dalo, nosné steny sú iba vonkajšie panely.“
„Tak tam bude problém“ ukazovákom som sa poškrabal na brade.
„Prečo?“
„Viete, tento byt, tieto steny, mňa to sťahuje. Neviem ako sa cítili ženy v 19stom storočí v korzetoch, ale mám pocit, že moje pocity sa k tomu približujú. Nemôžem dýchať.“
Statik nadvihol obočie.
„Plánujem to tu preskliť“ pokračoval som. „Vyhodiť všetky vonkajšie panely a nahradiť ich sklom.“
„To ale nemôžete, porušíte statiku celej budovy....“ rozčuľoval sa statik.
Divný chlapík. Pozvem ho k sebe do bytu na priateľskú konverzáciu a on je okamžite vo vrtuli.
„Na dôvažok, plánujem v rámci prehĺbenia priateľských vzťahov so susedmi, preskliť aj steny, ktoré oddeľujú môj byt od ich. Dúfam, že keď budú vidieť do útrob môjho hniezdočka, pochopia prečo žijem ako žijem.
Aby som to zhrnul, celý byt bude zo skla. Myslím že aj z diaľky to bude vyzerať esteticky.“
Statik omdlel. Zavolal som mu sanitku. Sestričke sa moja idea preskleného bytu celkom páčila. Smiala sa z plného hrdla.
Stáli sme u suseda na piatom poschodí. Akurát si dal spraviť, novú plávajúcu podlahu. Žiaril spokojnosťou.
„Karol, nerád ti to hovorím“ začal som smutnú správu „ale ako iste vieš, prerábam si trošku byt.“ „Viem, viem. Potrebuješ niečo požičať? Keľnu? Vŕtačku?“ „Nie, nie, Karol cením si tvoju snahu pomôcť mi, ale...“ „Tak potom?“
„No, ako by som začal. Vieš, plánujem si zavesiť na strop krištáľové lustre.“ „Aha, potrebuješ rebrík“
„Nie, nie“ Karol bol vážne nechápavý „potrebujem trošku viac priestoru...“ „Ako?“
„No, iste vieš, že taký krištáľový luster, potrebuje visieť na dlhej reťazi. Každý poriadny luster by mal byť zavesený a pekne zvrchu.“
„To je žiaľ problém panelákov.“ Karol pokrčil ramenami. „S tým nič neurobíš. Iba že by si sa presťahoval.“
„Nie, nie Karol.“ Mrzuto som sa usmial. Čupol som si na plávajúcu podlahu. Zaklopal som na parkety. „Mrzí ma to,.ale sťahovať sa budeš asi ty“ „A to už prečo?“ „Potrebujem zvýšiť stropy, takže...“ „Takže?“ Karol nadvihol obočie.
„Tieto dlážky pôjdu preč.“ Významne som ukázal na podlahu bytu. „Pochop to, musím zvýšiť stropy aby som mohol zavesiť tie lustre.
S rodinkou by ste sa mohli presťahovať na balkón, dám vám to na vlastné náklady zaskliť a postavím k nemu krásne točité schodisko z čerešňového dreva.... budete to tam mať ako v ateliéri. Určite sa vá, to bude viac páčiť ako toto.... Ver mi.....“
Karol to už nevydržal. Jeho päsť pristala na mojom oku. Potom ešte raz a ešte raz.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Teraz ležím v nemocnici a plánujem ako budem chodiť nahý po svojom byte. Kvôli tým preskleným stenám. Keď chcete chodiť nahý, musíte vyhodiť panely a nahradiť ich sklom. Načo chodiť holý tam, kde by si to nikto nevšimol, nie?
A teraz ma napadlo, že bude asi potrebné nejako doriešiť garáž. Skočím za susedom Jozefom čo býva podo mnou. Vždy bol fanatik do áut. Hádam mu nebude vadiť, keď mu zaparkujem svoje auto v obývačke priamo medzi sedačkou a televízorom....

Andrej Kiszling

Andrej Kiszling

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  0x

skús google. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáPopAntipríbehyĎalšie dôležité veci

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu